Tuesday 27 September 2011

TranSforMasi DesA,...

         Setiap petempatan akan mengalami perubahan dr kaws yg kecil kpd kaws yg lebih luas. Perubahan sesuatu petempatan boleh di kesan melalui indikator pertambahan penduduk, pertambahan kemudahan asas dan pengangkutan, perubahan struktur ekonomi dr tradisional  kpd moden, pertambahan fungsi petempatan dan juga ciri-ciri sosioekonomi yg lain.
         Di Malaysia indikator pertambahan penduduk menjadi petunjuk penting utk menentukan sama ada sesebuah petempatan luar bandar itu telah menjadi bandar atau belum. Misalnya mana-mana petempatan desa yang mempunyai  penduduk melebihi 10,000 orang dan memiliki beberapa ciri bandar boleh ditakrifkan petempatan bandar.
         Boley dikatakan sebahagian besar daripada bandar-bandar yg ada di Malaysia pada hari ini adalah berasal daripada perkembangan petempatan desa pada masa lalu. Terdapat beberapa faktor yg mentransformasikan atau memperkembangkan sesebuah desa di Malaysia sehingga boleh menjadi bandar sama ada bandar kecil, bandar sederhana, bandar besar atau bandar raya. 
 


                                                                   Rumah Kampung

No comments:

Post a Comment